نائب‌رئیس شورای شهر مشهد: واسطه‌گری‌های ناسالم، گردشگری سلامت مشهد را زمین‌گیر کرد شهردار مشهد مقدس: فلسفه وجودی مشهد، بر محور ولایت و امامت است | گردشگری سلامت، نیازمند سامان‌دهی و مقابله با دلالی + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: زائران مشهد باید تجربه‌ای فراتر از زیارت داشته باشند آیین رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» شهرداری مشهد برگزار شد وزارت بهداشت در پی حذف هپاتیت C تا ۳ سال آینده والدِ آگاه، والدِ ناآگاه | باید و نباید‌های تربیت کودک از دو منظر روان‌شناختی و دینی مهاجرانی: نمایندگان حق دارند وزرا را استیضاح کنند، اما سیاسی‌کاری ممنوع اعلام نتایج دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ویژه استعدادهای درخشان آمریکا مدعی شد یک سرکرده القاعده در سوریه به هلاکت رسیده است تدابیر مدیریت شهری مشهد برای آبیاری فضای سبز | تابستان داغ، مغلوب سرسبز‌ی شهر کیفیت هوای امروز مشهد همچنان «ناسالم برای افراد حساس» (۱۶ مهر ۱۴۰۴) آغاز اجرای قرارداد بازسازی ۱۷۸ دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی مشهد پلمب ۲ کافی‌شاپ متخلف در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۱۵ مهر ۱۴۰۴) رشد چشمگیر مشارکت مردمی مشهد در «طرح قرار زیارت»؛ بهره‌مندی بیش از ۱۱۰ هزار نفر در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ رشد ۶۲ درصدی فضا‌های اختصاصی بانوان در مشهد تا پایان دوره ششم مدیریت شهری نمک مصرفی شهر مشهد هنوز هم از کیلومترها دورتر می‌آید تا دل شهر | معدن‌های دروازه قوچان برگزاری جشنواره «شادبوم» با محوریت پرچم ایران بازدید شهردار مشهد مقدس از روند احداث پارک شهربانو بوستان بسیج | افزایش ۳۰ هکتاری فضاهای بوستان‌های ورزشی ویژه بانوان در دوره ششم مدیریت شهری + فیلم حال سخنگوی دولت وسط نشست خبری بد شد | بازگشت مهاجرانی به نشست خبری + فیلم (۱۵ مهرماه ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

برای اولین بار در کشور، مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی مشهد تصویب شد | ایجاد ۶ خط بی‌آر‌تی و اتصال به ۴ خط مترو

  • کد خبر: ۲۰۴۳۳۳
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
برای اولین بار در کشور، مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی مشهد تصویب شد | ایجاد ۶ خط بی‌آر‌تی و اتصال به ۴ خط مترو
ایجاد ۶ خط بی‌آرتی و اتصال به ۴ خط مترو و ادامه خط ۲ مترو به بولوار فکوری و وکیل‌آباد از دستاورد‌های طرح مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی مشهد است.

به گزارش شهرآرانیوز از حدود بیست سال پیش که تعداد خودرو‌ها و سفر‌های درون‌شهری با خودرو‌های شخصی افزایش پیدا کرد و طعم تلخ ترافیک در خیابان‌های شهر را بیشتر چشیدیم، کلان‌شهر‌ها که بیشتر با مشکل ازدحام روبه‌رو بودند و نیاز داشتند حمل‌ونقل عمومی را گسترش و ظرفیت خیابان‌ها را افزایش دهند، کار مطالعات جامع حمل‌ونقل را آغاز کردند و به‌تدریج شهر‌های دیگر هم به فهرست شهر‌هایی که مطالعات حمل‌ونقلی را شروع کردند، اضافه شدند. با این همه، شیوه انجام این مطالعات جامع و اشکالاتی که داشتند باعث شد تا دولت نتواند به این طرح‌های پیشنهادی آن‌طور که باید و شاید بودجه بدهد و در عمل مطالعات جامع حمل‌ونقل شهر‌ها به‌نوعی قفل و تقریبا غیرقابل اجرا شد.

به همین دلیل بود که دولت شرح خدمات مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری و حومه را تهیه و سال ۱۳۹۷ در شورای‌عالی هماهنگ شهر‌های کشور تصویب کرد تا شهر‌ها و کلان‌شهر‌های کشور از این به بعد طرح‌های مطالعات حمل‌ونقلی را براساس این مصوبه انجام دهند. پس از گذشت پنج سال از تصویب و ابلاغ این شیوه‌نامه، در صدونودمین جلسه شورای‌عالی ترافیک کشور کلیات مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی مشهد تصویب شد و حالا مشهد اولین شهر ایران است که صاحب این مطالعات شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به جزئیات جلسه صدونودم شورای‌عالی ترافیک کشور که یکی از دستورکار‌های آن بررسی مطالعات حمل‌ونقل همگانی مشهد و حومه بود، گفت: یکی از مهم‌ترین دستورکار‌های این جلسه شورای‌عالی ترافیک کشور بررسی و تصویب مطالعات حمل‌ونقل همگانی مشهد و حومه بود که پیش از این تهیه شده و در صف بررسی قرار گرفته بود. این مطالعات در واقع نقشه راه مدیریت شهری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی است که خوشبختانه در این جلسه مطالعات حمل‌ونقل همگانی شهر مشهد به تصویب رسید و از این به بعد وارد فرایند اجرایی این مطالعات خواهیم شد.

مجید نژادحسین با بیان اینکه مشهد اولین شهر ایران است که توانسته است مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی را آماده و مصوبه آن را دریافت کند، تصریح کرد: از این نظر در میان همه کلان‌شهر‌های کشور پیشرو هستیم و حتی تهران نیز این مسئله را به سرانجام نرسانده است.

سؤال اینجاست که محتوای مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی مشهد چیست و با تصویب آن چه اتفاقی برای شهر خواهد افتاد؛ سؤالی که رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر این‌طور به آن پاسخ داد: در این مطالعات، ایجاد شش خط بی‌آرتی در شهر و نحوه اتصال آن‌ها به چهار خط مترو تصویب شده است.

همه خطوط مترویی مشهد که در مطالعات به آن اشاره شده بود، تأیید شد، ضمن اینکه توسعه خط ۲ مترو هم که در مطالعات تفصیلی آمده بود، در شورای‌عالی ترافیک کشور تأیید و تصویب شد. این یعنی اینکه خط ۲ از ایستگاه شهرک سلامت به‌سمت بولوار فکوری و موازی با بولوار وکیل‌آباد توسعه پیدا خواهد کرد.

اجرای ۲ خط بی‌آر‌تی از سال آینده

نژادحسین با تأکید بر ده‌ساله‌بودن این برنامه و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های پیش‌بینی‌شده در آن از ماه‌های آینده، بیان کرد: از حالا به بعد و با تصویب مطالعات تفصیلی شهرداری مشهد، ما روی اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در این مطالعات متمرکز خواهیم شد. از آنجایی که پیش‌بینی می‌کردیم مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی مشهد به تصویب برسد، بودجه و اعتبار مناسبی برای اجرای بخشی از پروژه‌های آن در بودجه سال آینده شهرداری تخصیص خواهد یافت معاونت عمران شهرداری مشهد باید دست‌کم در سال آینده یک یا دو خط از شش خط بی‌آر‌تی را اجرا و بهره‌برداری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->